Content

Momentum in persoonlijke ontwikkeling

Momentum in persoonlijke ontwikkeling
Wat maakt jou gelukkig?

Afgelopen week zat ik samen met een collega onze recruitmentactiviteiten te evalueren, zelfs in deze tijd. Hoewel de economie en daarmee nogal wat organisaties en mensen hard zijn geraakt, prijzen we ons gelukkig met ons groeiend bedrijf. We blijven doorpakken en dat doen we door continu te verbeteren in datgene waar we goed in zijn.

Onze missie is niet voor niets ‘to be on top of IT.’

Maar hoe vertaal je dat nu naar zoiets als recruitment? Er kort op zitten? Vertellen wat voor toffe club we zijn? Veel praten over trainings- en certificerings-mogelijkheden? Marktconform salaris met opslagen? Het helder krijgen van beider zakelijke ambities? Allemaal belangrijke topics, maar toch merkten we dat er veel meer speelt dan dat. Hoe kun je dat boven tafel krijgen in relatie tot waar wij voor staan? We hielden onze pitch, propositie en positionering -terug te vinden in ons FLOW boekje- weer eens tegen het licht. Deelden ervaringen uit… totdat mijn collega het woord en de whiteboard stift nam…

Zoals door velen onderkent bestaat er in de consultancy de stakeholder driehoek:

  • de persoon zelf;
  • onze organisatie;
  • de klant.  

Deze driehoek moet in balans zijn zodat je aandacht goed kunt verdelen. En aangezien elke balans kan doorslaan houden we dit regelmatig in de gaten. In onze evaluaties komt dit onderwerp steeds aan de orde omdat we het belang er van onderkennen.

inzoomen op de persoon

Maar als we nu eens inzoomen op de persoon zelf, wat zien we daar?
Afhankelijk van iemand zijn leeftijd, gezinssituatie, ambitie en levenservaring zien we nog een driehoek ontstaan:

  • carrière en ambitie, dat staat voor voldoening in zakelijke aspecten, kennis, groei, status;
  • sociale aspecten, denk hierbij aan gezin, vrienden, vrijetijdsbesteding, vrijwilligerswerk;
  • zelfontplooiing, denk hierbij aan het ontwikkelen van jezelf als mens, meer tijd voor jezelf, houden van een sabbatical om je inzichten te verruimen of bijvoorbeeld het bijdragen aan een betere wereld.

Zijn deze inzichten nu ‘rocketscience’? Nee, natuurlijk niet. Iedereen zal hier zijn of haar beelden bij hebben. De uitdaging die we wel zien is hoe we in een gesprek met kandidaten goed kunnen aansluiten? Wat vind hij/zij belangrijk? Het maken van carrière en het vervullen van de ambitie? Of is het een jonge ouder die daar hogere prioriteit aan wil geven? Of is het juist het moment van zelfontwikkeling: wat wil ik met mijn leven?

We zijn van mening dat we hieraan terugkerende aandacht moeten besteden in de gesprekken die we met elkaar voeren. De grote vraag -waarbij jij ons misschien kan helpen- is: ‘Hoe kunnen we de goede vragen stellen bij een eerste kennismaking?’ en ‘Hoe kunnen we een nog betere verbinding met elkaar maken waarin deze vraagstukken bespreekbaar worden?’ Met deze inzichten sluiten we als werkgever nog beter aan op de behoeften van onze (toekomstige) collega’s.

Terug

OrangeContent

More blogs

Hoe komen we van DMA bij de IC? Lean Six Sigma toegepast op een specifieke klantsituatie

Hoe komen we van DMA bij de IC? Lean Six Sigma toegepast op een specifieke klantsituatie

Hoe komen we van DMA bij de IC? Lean Six Sigma toegepast op een specifieke klantsituatie

Let’s read more!

Hoe komen we van DMA bij de IC? LeanSix Sigma toegepast op een specifieke klantsituatie

De Daily sleur

De Daily sleur

De Daily sleur

Let’s read more!

De Daily sleur, doorbreek de drie standaardvragen met een sprankeltje DevOps